Boek “Profijtgedreven Onderhoud”

“Profijtgedreven Onderhoud” (a management guide)

Maj Engineering Publishing, 2013, ISBN 978 90 79182 23 7
door:

Ir.T.M.E. Zaal, Emeritus Professor Integraal Ontwerpen Hogeschool Utrecht

Onderhoud zoals topmanagers het eigenlijk moeten beleven, zoals: wat draagt het bij aan de winst, verhogen veiligheid, enz.. Kunnen we het onderhoud zo inrichten dat het World Class is en in de Board Room wordt herkent als een belangrijke kwaliteitsfactor om de assets zo optimaal mogelijk te laten presteren.

Maar zal onderhoud ooit een gesprek zijn in de boardroom? Dit boekje doet een poging om voor het topmanagement en het financiële management de onderhoudfunctie zo uit een te zetten dat het een zeer profijtelijke business functie is. Tot nu toe geeft het woord onderhoud zelf altijd maar ongemak in de boardroom.. Waarom eigenlijk? Het lijkt wel of de werelden van het topmanagement, het financiële management en die van het onderhoudsmanagement zich op verschillende planeten bevinden. Het paradoxale feit doet zich daar en tegen  voor als de privé luxe assets van de top ter sprake komen, onderhoud  is dan ineens geen lastige kostenpost meer , maar een noodzakelijke uitgave om goed en betrouwbaar voor de dag te kunnen komen met het luxe jacht, de exclusieve auto of de privé jet.

Topmanagers denken vooral in termen als kosten en baten, toegevoegde waarde, nieuwe markten, veiligheid en imagoschade,  kansen en risico’s. Onderhoud lijkt geen belangrijk punt te zijn op hun agenda. Onderhoudsmanagers denken in termen van  techniek, storingen, technische problemen, onderhoudsplanningen en niet zozeer in kosten en baten. Door dit verschil in denken ontgaat het de meesten dat de onderhoudsfunctie veel toegevoegde waarde en kansen kan creëren voor de organisatie.

Deze Management Guide brengt beide werelden samen. Het boek beschouwt Onderhoud als een businessgedreven proces. Het topmanagement en o

nderhoudsmanagers leren hoe de onderhoudsactiviteiten zodanig kunnen worden georganiseerd dat ze bijdragen aan de winst van de organisatie. En ook hoe het onderhoud een belangrijke kwaliteitsfactor kan zijn.

Hoe kunnen we dat aantonen, deze winst. Centraal  hierbij staat  het voor velen nieuwe begrip Onderhoudsbehoefte. Elke asset genereert  uren stilstand nodig om te kunnen repareren en uren sleutelen voor het herstellen van de functie van deze asset. De stilstand uren hebben een relatie met de productieoutput, dus met de omzet en de sleutel uren hebben een relatie met de onderhoudskosten. Door de uren stilstand te verminderen en het aantal uren sleutelen zo laag mogelijk te krijgen kunnen we een relatie leggen tussen de onderhoudsactiviteiten en de winst. Onderhoud managen is dus eigenlijk “sturen op uren”.

Niet alleen de relatie met de winst  is belangrijk ook een ijkpunt om aan te geven hoe goed de onderhoudfunctie in een organisatie wordt uitgeoefend is van belang. Met behulp van het “Huis van Excellent Onderhoud” kan het onderhoud zelf aangeven hoe excellent het is of kan worden. Tevens is dit Huis een aanjager voor continu verbeteren. Alle in dit boek gehanteerde methodes, denk aan TPM, RCM, FMECA, e.d.  worden bekeken door de bril van hoe profijtelijk de toepassing er van kan zijn voor de eigen organisatie, of wel waar vinden we bij toepassing ervan  de winst.

De onderhoudsfunctie moet niet louter gaan over technische zaken, de maintenance manager dient ook kennis te hebben van het financieel-economisch belang van fysieke assets. Dit boek heeft daarom een bedrijfskundige en een management insteek, zodat de onderhoudsmanager zich kan ontplooien tot een ware  ‘technoom’. Als technoom  is de onderhoudsmanager een gelijkwaardige gesprekspartner voor het topmanagement en spreekt hij de taal van de business in termen van winst, kansen, bedreigingen en toegevoegde waarde. Met andere woorden, die informatie in dit boek draagt bij aan zijn boardroom-fähigkeit.

Het boek kunt u hier bestellen.